Chronic pain treatment with medicinal cannabis

A cannabinoid therapy with THC and CBD can reduce chronic pain symptoms. For many patients, medical cannabis can be an important complementary therapy module in the overall planning of pain therapy.

Treating pain with medicinal cannabis

A cannabinoid therapy with THC and CBD can reduce chronic pain symptoms. For many patients, medical cannabis can be an important complementary therapy module in the overall planning of pain therapy.

Pain therapy with cannabinoids Treating pain with medicinal cannabis

Thus, for many patients, medical cannabis can be an important therapeutic component in the overall pain management especially when alternatives fail.

Treatment with cannabis can help to achieve pain relief and can also significantly improve the perceived quality of life.

Our cooperating doctors will be happy to check whether a therapy with medicinal cannabis can be considered for you and will undertake an individual anamnesis.

Why medical cannabis can help in pain therapy

Insight into study results:

  • The endocannabinoid system is closely linked to nociception (pain perception), including activation of pain inhibition, pain transmission and stress reduction. [1]Finn DP, Haroutounian S, Hohmann AG, Krane E, Soliman N, Rice ASC. Cannabinoids, the endocannabinoid system, and pain: a review of preclinical studies. Pain. 2021 Jul 1;162(Suppl 1):S5-S25. doi: 10.1097/j.pain.0000000000002268. PMID: 33729211.
  • Cannabinoids can relieve chronic pain. [2]Maharajan MK, Yong YJ, Yip HY, Woon SS, Yeap KM, Yap KY, Yip SC, Yap KX. Medical cannabis for chronic pain: can it make a difference in pain management? J Anesth. 2020 Feb;34(1):95-103. doi: 10.1007/s00540-019-02680-y. Epub 2019 Sep 18. PMID: 31535218.[3]Karst M, Wippermann S, Ahrens J. Role of cannabinoids in the treatment of pain and (painful) spasticity. Drugs. 2010 Dec 24;70(18):2409-38. doi: 10.2165/11585260-000000000-00000. PMID: 21142261.
  • Negative side effects such as sleep disorders and depression can also be positively influenced. [4]Aviram J, Pud D, Gershoni T, Schiff-Keren B, Ogintz M, Vulfsons S, Yashar T, Adahan HM, Brill S, Amital H, Goor-Aryeh I, Robinson D, Green L, Segal R, Fogelman Y, Tsvieli O, Yellin B, Vysotski Y, Morag O, Tashlykov V, Sheinfeld R, Goor R, Meiri D, Eisenberg E. Medical cannabis treatment for chronic pain: Outcomes and prediction of response. Eur J Pain. 2021 Feb;25(2):359-374. doi: 10.1002/ejp.1675. Epub 2020 Nov 9. PMID: 33065768.[5]Piper BJ, DeKeuster RM, Beals ML, Cobb CM, Burchman CA, Perkinson L, Lynn ST, Nichols SD, Abess AT. Substitution of medical cannabis for pharmaceutical agents for pain, anxiety, and sleep. J Psychopharmacol. 2017 May;31(5):569-575. doi: 10.1177/0269881117699616. Epub 2017 Apr 4. PMID: 28372506.
  • A therapy with medical cannabis under medical observation is potentially less side-effective compared to other medications such as opiates and can even lead to their reduction. [6]Boehnke KF, Litinas E, Clauw DJ. Medical Cannabis Use Is Associated With Decreased Opiate Medication Use in a Retrospective Cross-Sectional Survey of Patients With Chronic Pain. J Pain. 2016 Jun;17(6):739-44. doi: 10.1016/j.jpain.2016.03.002. Epub 2016 Mar 19. PMID: 27001005.[7]Kvamme SL, Pedersen MM, Rømer Thomsen K, Thylstrup B. Exploring the use of cannabis as a substitute for prescription drugs in a convenience sample. Harm Reduct J. 2021 Jul 10;18(1):72. doi: 10.1186/s12954-021-00520-5. PMID: 34246279; PMCID: PMC8272272. [8]Piper BJ, DeKeuster RM, Beals ML, Cobb CM, Burchman CA, Perkinson L, Lynn ST, Nichols SD, Abess AT. Substitution of medical cannabis for pharmaceutical agents for pain, anxiety, and sleep. J Psychopharmacol. 2017 May;31(5):569-575. doi: 10.1177/0269881117699616. Epub 2017 Apr 4. PMID: 28372506.
  • The effect of cannabis on the human body is very individual and also depends on the type of medication used. [9]Aviram J, Pud D, Gershoni T, Schiff-Keren B, Ogintz M, Vulfsons S, Yashar T, Adahan HM, Brill S, Amital H, Goor-Aryeh I, Robinson D, Green L, Segal R, Fogelman Y, Tsvieli O, Yellin B, Vysotski Y, Morag O, Tashlykov V, Sheinfeld R, Goor R, Meiri D, Eisenberg E. Medical cannabis treatment for chronic pain: Outcomes and prediction of response. Eur J Pain. 2021 Feb;25(2):359-374. doi: 10.1002/ejp.1675. Epub 2020 Nov 9. PMID: 33065768.[10]Schmidt-Wolf G, Cremer-Schaeffer P. Begleiterhebung zur Anwendung von Cannabisarzneimitteln in Deutschland – Zwischenauswertung [Interim analysis of the survey accompanying insurance-covered prescriptions of cannabis-based medicines in Germany]. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2019 Jul;62(7):845-854. German. doi: 10.1007/s00103-019-02968-0. PMID: 31143965.

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Symptome, Diagnostik und Ursachen

Die Funktion des Schmerzes als Warnsignal ist bei chronischen Schmerzen teilweise verloren gegangen. Das bedeutet, dass die Schmerzsymptomatik fortbesteht, obwohl die zugrunde liegende Ursache bereits behoben sein kann. Chronische Schmerzen sind definiert als Schmerzen, die mindestens drei Monate andauern und die Lebensqualität der Patientinnen und Patienten erheblich einschränken. Häufige Lokalisationsorte sind der untere Rücken und die Nackenregion. Die frühere Schmerzsymptomatik entwickelt sich schließlich zu einer eigenständigen Krankheit. Chronische Schmerzen können lokalisiert oder generalisiert auftreten.

Chronische Schmerzen sind nicht nur ein medizinisches Problem, sondern können sich auch negativ auf die psychische Gesundheit und das Wohlbefinden des Betroffenen auswirken. Dies ist sehr individuell, kann aber bei manchen Menschen zu einem völligen Verlust der Unabhängigkeit führen. Fast die Hälfte der Personen, die unter chronischen Schmerzen leiden, leiden unter depressiven Episoden. Die Diagnose und auch Behandlung ist meist ein langwieriger Prozess mit Konsultationen verschiedener spezialisierter Fachärzte.
Die Behandlung von chronischen Schmerzen wird als “multimodale Therapie” oder “spezielle Schmerztherapie” durchgeführt und besteht aus verschiedenen Komponenten. Dazu gehören beispielsweise medikamentöse Therapie, Physiotherapie, Psychotherapie sowie minimalinvasive und chirurgische Verfahren.

Bei der medikamentösen Strategie können Antidepressiva, (Nicht-)Opioide Schmerzmittel und Antiepileptika eingesetzt werden. Aktive Bewältigungsstrategien und die Aufklärung der Patienten über die Rolle der psychosozialen Aspekte sind ebenfalls von entscheidender Bedeutung.
Cannabinoide modulieren im Körper den Vorgang der Schmerzwahrnehmung unter anderem durch eine hemmende Wirkung im zentralen Nervensystem. Es handelt sich insofern nicht um ein klassisches Analgetikum. Die genauen Wirkmechanismen sind Teil der neusten Forschung.

Um eine Schmerzlinderung zu erreichen und die Lebensqualität zu verbessern, kann Cannabis für medizinische Zwecke für viele Patienten ein wichtiger Baustein im Gesamtgefüge der Schmerztherapie sein. Opioide, aber auch nicht-opioide Medikamente, können vor allem bei langfristiger Einnahme schwerwiegende negative Auswirkungen haben. Die Kombination von Arzneimitteln und cannabisbasierten Behandlungen können den Patientinnen und Patienten helfen, ihre Schmerzmedikamente und Opioiddosen zu reduzieren und gleichzeitig die unerwünschten Wirkungen zu verringern.

Medical cannabis Cannabinoid therapy

Other conditions for which medicinal cannabis may help

References

1) Finn DP, Haroutounian S, Hohmann AG, Krane E, Soliman N, Rice ASC. Cannabinoids, the endocannabinoid system, and pain: a review of preclinical studies. Pain. 2021 Jul 1;162(Suppl 1):S5-S25. doi: 10.1097/j.pain.0000000000002268. PMID: 33729211.

2) Maharajan MK, Yong YJ, Yip HY, Woon SS, Yeap KM, Yap KY, Yip SC, Yap KX. Medical cannabis for chronic pain: can it make a difference in pain management? J Anesth. 2020 Feb;34(1):95-103. doi: 10.1007/s00540-019-02680-y. Epub 2019 Sep 18. PMID: 31535218.

3) Karst M, Wippermann S, Ahrens J. Role of cannabinoids in the treatment of pain and (painful) spasticity. Drugs. 2010 Dec 24;70(18):2409-38. doi: 10.2165/11585260-000000000-00000. PMID: 21142261.

4) Boehnke KF, Litinas E, Clauw DJ. Medical Cannabis Use Is Associated With Decreased Opiate Medication Use in a Retrospective Cross-Sectional Survey of Patients With Chronic Pain. J Pain. 2016 Jun;17(6):739-44. doi: 10.1016/j.jpain.2016.03.002. Epub 2016 Mar 19. PMID: 27001005.

5) Kvamme SL, Pedersen MM, Rømer Thomsen K, Thylstrup B. Exploring the use of cannabis as a substitute for prescription drugs in a convenience sample. Harm Reduct J. 2021 Jul 10;18(1):72. doi: 10.1186/s12954-021-00520-5. PMID: 34246279; PMCID: PMC8272272.

6) Aviram J, Pud D, Gershoni T, Schiff-Keren B, Ogintz M, Vulfsons S, Yashar T, Adahan HM, Brill S, Amital H, Goor-Aryeh I, Robinson D, Green L, Segal R, Fogelman Y, Tsvieli O, Yellin B, Vysotski Y, Morag O, Tashlykov V, Sheinfeld R, Goor R, Meiri D, Eisenberg E. Medical cannabis treatment for chronic pain: Outcomes and prediction of response. Eur J Pain. 2021 Feb;25(2):359-374. doi: 10.1002/ejp.1675. Epub 2020 Nov 9. PMID: 33065768.

7) Piper BJ, DeKeuster RM, Beals ML, Cobb CM, Burchman CA, Perkinson L, Lynn ST, Nichols SD, Abess AT. Substitution of medical cannabis for pharmaceutical agents for pain, anxiety, and sleep. J Psychopharmacol. 2017 May;31(5):569-575. doi: 10.1177/0269881117699616. Epub 2017 Apr 4. PMID: 28372506.

8) Schmidt-Wolf G, Cremer-Schaeffer P. Begleiterhebung zur Anwendung von Cannabisarzneimitteln in Deutschland – Zwischenauswertung [Interim analysis of the survey accompanying insurance-covered prescriptions of cannabis-based medicines in Germany]. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2019 Jul;62(7):845-854. German. doi: 10.1007/s00103-019-02968-0. PMID: 31143965.

Referenzen

Referenzen
1 Finn DP, Haroutounian S, Hohmann AG, Krane E, Soliman N, Rice ASC. Cannabinoids, the endocannabinoid system, and pain: a review of preclinical studies. Pain. 2021 Jul 1;162(Suppl 1):S5-S25. doi: 10.1097/j.pain.0000000000002268. PMID: 33729211.
2 Maharajan MK, Yong YJ, Yip HY, Woon SS, Yeap KM, Yap KY, Yip SC, Yap KX. Medical cannabis for chronic pain: can it make a difference in pain management? J Anesth. 2020 Feb;34(1):95-103. doi: 10.1007/s00540-019-02680-y. Epub 2019 Sep 18. PMID: 31535218.
3 Karst M, Wippermann S, Ahrens J. Role of cannabinoids in the treatment of pain and (painful) spasticity. Drugs. 2010 Dec 24;70(18):2409-38. doi: 10.2165/11585260-000000000-00000. PMID: 21142261.
4 Aviram J, Pud D, Gershoni T, Schiff-Keren B, Ogintz M, Vulfsons S, Yashar T, Adahan HM, Brill S, Amital H, Goor-Aryeh I, Robinson D, Green L, Segal R, Fogelman Y, Tsvieli O, Yellin B, Vysotski Y, Morag O, Tashlykov V, Sheinfeld R, Goor R, Meiri D, Eisenberg E. Medical cannabis treatment for chronic pain: Outcomes and prediction of response. Eur J Pain. 2021 Feb;25(2):359-374. doi: 10.1002/ejp.1675. Epub 2020 Nov 9. PMID: 33065768.
5 Piper BJ, DeKeuster RM, Beals ML, Cobb CM, Burchman CA, Perkinson L, Lynn ST, Nichols SD, Abess AT. Substitution of medical cannabis for pharmaceutical agents for pain, anxiety, and sleep. J Psychopharmacol. 2017 May;31(5):569-575. doi: 10.1177/0269881117699616. Epub 2017 Apr 4. PMID: 28372506.
6 Boehnke KF, Litinas E, Clauw DJ. Medical Cannabis Use Is Associated With Decreased Opiate Medication Use in a Retrospective Cross-Sectional Survey of Patients With Chronic Pain. J Pain. 2016 Jun;17(6):739-44. doi: 10.1016/j.jpain.2016.03.002. Epub 2016 Mar 19. PMID: 27001005.
7 Kvamme SL, Pedersen MM, Rømer Thomsen K, Thylstrup B. Exploring the use of cannabis as a substitute for prescription drugs in a convenience sample. Harm Reduct J. 2021 Jul 10;18(1):72. doi: 10.1186/s12954-021-00520-5. PMID: 34246279; PMCID: PMC8272272.
8 Piper BJ, DeKeuster RM, Beals ML, Cobb CM, Burchman CA, Perkinson L, Lynn ST, Nichols SD, Abess AT. Substitution of medical cannabis for pharmaceutical agents for pain, anxiety, and sleep. J Psychopharmacol. 2017 May;31(5):569-575. doi: 10.1177/0269881117699616. Epub 2017 Apr 4. PMID: 28372506.
9 Aviram J, Pud D, Gershoni T, Schiff-Keren B, Ogintz M, Vulfsons S, Yashar T, Adahan HM, Brill S, Amital H, Goor-Aryeh I, Robinson D, Green L, Segal R, Fogelman Y, Tsvieli O, Yellin B, Vysotski Y, Morag O, Tashlykov V, Sheinfeld R, Goor R, Meiri D, Eisenberg E. Medical cannabis treatment for chronic pain: Outcomes and prediction of response. Eur J Pain. 2021 Feb;25(2):359-374. doi: 10.1002/ejp.1675. Epub 2020 Nov 9. PMID: 33065768.
10 Schmidt-Wolf G, Cremer-Schaeffer P. Begleiterhebung zur Anwendung von Cannabisarzneimitteln in Deutschland – Zwischenauswertung [Interim analysis of the survey accompanying insurance-covered prescriptions of cannabis-based medicines in Germany]. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2019 Jul;62(7):845-854. German. doi: 10.1007/s00103-019-02968-0. PMID: 31143965.